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Oggetto:
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MOLECULAR IMMUNOLOGY

Oggetto:

Immunologia Molecolare

Oggetto:

Academic year 2020/2021

Course ID
BIO0114 Pds 306-TB
Teacher
Prof.ssa Federica Cavallo
Degree course
[0101M21] Molecular Biotechnology
Year
1st year
Teaching period
Second semester
Type
Distinctive
Credits/Recognition
5
Course disciplinary sector (SSD)
MED/04 - patologia generale
Delivery
Blended
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Written
Prerequisites

Having a solid background in genetics, molecular biology and basic immunology; possibility to attend lessons on an ongoing basis


Possedere una solida preparazione in genetica, biologia molecolare e immunologia di base; possibilità di presenziare alle lezioni in modo continuativo.

Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

The teaching aims are:

  • providing the tools to interpret the molecular mechanisms of the natural and adaptive immune response and of the pathogenesis of diseases in which the immune system is involved; knowledge of the molecular mechanisms of the immune response is important for the biotechnologist profession as it allows the conscious application of the main immunological techniques used in the laboratory practice;
  • providing the competencies to presenting to the audience a scientific concept and discussing it

L’insegnamento vuol fornire allo studente:

  • gli strumenti per interpretare i meccanismi molecolari della risposta immunitaria naturale e adattativa e della patogenesi delle malattie nelle quali il sistema immunitario è coinvolto;la conoscenza dei meccanismi molecolari della risposta immunitaria è importante per la professione del biotecnologo in quanto consente l'applicazione consapevole delle principali tecniche immunologiche utilizzate nella pratica di laboratorio;
  • le competenze per presentare al pubblico un concetto scientifico e discuterne. 
Oggetto:

Results of learning outcomes

The student who has followed the teaching course will have understood the main molecular mechanisms by which the immune system contributes to the prevention, healing and sometimes the development of diseases. The student will also have acquired the methodological tools to understand the main immunological techniques used in laboratory practice and to present and discuss a scientific concept.

Lo studente che abbia seguito l'insegnamento avrà compreso i principali meccanismi molecolari attraverso i quali il sistema immunitario contribuisce alla prevenzione, guarigione e talvolta sviluppo delle patologie. Lo studente avrà inoltre acquisito gli strumenti metodologici per comprendere le principali tecniche immunologiche utilizzate nella pratica di laboratorio e presentare e discutere un concetto scientifico. 

 

Oggetto:

Course delivery

The material will be uploaded online on the Moodle platform of the Department of Molecular Biotechnology and Health Sciences and discussed during online live meetings, where the students are invited to interact with the instructor by posing and answering questions. The material for each lesson will include slides with audio comments, and questions related to the topics discussed during the lessons.

I materiali del corso saranno disponibili online sulla piattaforma Moodle del Dipartimento di Biotecnologie Molecolari e Scienze per la Salute e verranno discussi durante incontri sincroni online, durante i quali gli studenti sono invitati ad interagire con l'insegnante ponendo quesiti e risondendo a domande. I materiali per ciascuna lezione comprenderanno diapositive con commento audio e esercitazioni sugli argomenti discussi durante la lezione.

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Learning assessment methods

The teaching course grade determination consists of the evaluation of two aspects:

1. Verification of the capacity to critically analyze a scientific concept: each student must prepare a document to summarize a given topic (assigned by the instructors) starting from materials provided by the instructors.

2. The final learning assessment: at the end of the course students take a test with multiple-choice questions and solve an immunology-based problem (open question).

La modalità di verifica dell’apprendimento consta nella valutazione di due aspetti:

1. Verifica della capacità di analisi critica di un concetto scientifico: ciascuno studente prepara un documento che riassuma un determinato argomento assegnato dai docenti utilizzando il materiale fornito dai docenti.

2. Verifica finale dell’apprendimento: alla fine dell’insegnamento gli studenti sostengono un test con domande a risposta multipla e risolvono un quesito di carattere immunologico (domanda aperta).  

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Support activities

For the students that show deficiencies in the prerequisites, support is offered individually or in small groups outside lesson.

Per chi dimostrasse delle carenze nei prerequisiti, viene offerta assistenza individuale o a piccoli gruppi fuori dall’orario di lezione.

Oggetto:

Program

  • Signalling pathways downstream of the receptors of the innate immune response; inflammasomes and autophagosomes
  • Signal transduction downstream of type I and II cytokine receptors
  • Molecular mechanisms of the V(D)J recombination and central tolerance
  • Signalling pathways downstream of the antigen receptors of T and B cells; costimulatory receptors and immune checkpoints
  • Molecular mechanisms of antigen presentation on MHC class I and II molecules; the enhanceosomes of the MHC molecules
  • Molecular mechanisms of somatic hypermutation and class-switch recombination
  • Molecular mechanisms of the hypersensitivities
  • The detection, measurement, and characterization of antibodies and their use as research and diagnostic tools
  • Isolation of lymphocytes and characterization of their specificity, frequency and function
  • Detection of immunity in vivo

  • Le vie di segnalazione a valle dei recettori della risposta innata; inflammasoni e autofagosomi
  • La trasduzione del segnale a valle dei recettori delle citochine di tipo I e II
  • Meccanismi molecolari della ricombinazione V(D)J e della tolleranza centrale
  • Le vie di segnalazione a valle dei recettori per l’antigene dei linfociti T e dei linfociti B; recettori di costimolazione e chekpoints immunitari
  • Meccanismi molecolari della presentazione degli antigeni sulle molecole MHC di classe I e di classe II; gli enhansosomi delle molecole MHC
  • Meccanismi molecolari della ipermutazione somatica e della commutazione di classe
  • Meccanismi molecolari delle ipersensibilità
  • Rilevamento, misurazione e caratterizzazione degli anticorpi, e loro uso nella terapia e nella diagnostica
  • Isolamento dei linfociti e caratterizzazione della loro specificità, frequenza e funzione.
  • La determinazione dell’immunità in vivo. 

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

  1. Janeway’s Immunobiology, 9th edition, K Murphy, Garland Science
  2. Cellular and Molecular Immunology, Sixth Edition, AK Abbas et al., Elsevier Saunders
  3. The Immune System, Fourth Edition, P Parham, Garland Science

  1. Janeway’s Immunobiology, Eighth edition, K Murphy, Garland Science
  2. Cellular and Molecular Immunology, Sixth Edition, AK Abbas et al., Elsevier Saunders
  3. The Immune System, Fourth Edition, P Parham, Garland Science

 

 



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Note

Le modalità di svolgimento dell'attività didattica potranno subire variazioni in base alle limitazioni imposte dalla crisi sanitaria in corso. In ogni caso è assicurata la modalità a distanza per tutto l'anno accademico

 

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More information

https://biotec.i-learn.unito.it/course/view.php?id=552
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Last update: 23/02/2021 16:10
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