Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

MOLECULAR IMMUNOLOGY

Oggetto:

Immunologia Molecolare

Oggetto:

Academic year 2019/2020

Course ID
BIO0114 Pds 306-TB
Teacher
Prof. Federica Cavallo
Degree course
[0101M21] Molecular Biotechnology
Year
1st year
Type
Distinctive
Credits/Recognition
5
Course disciplinary sector (SSD)
MED/04 - patologia generale
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Written
Prerequisites

Having a solid background in genetics, molecular biology and basic immunology; possibility to attend lessons on an ongoing basis


Possedere una solida preparazione in genetica, biologia molecolare e immunologia di base; possibilità di presenziare alle lezioni in modo continuativo.

Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

The teaching aims are:

  • providing the tools to interpret the molecular mechanisms of the natural and adaptive immune response and of the pathogenesis of diseases in which the immune system is involved;
  • providing an advanced biotechnological up-dating about the main immunological techniques used in the laboratory practice;
  • providing the competencies to presenting to the audience a scientific concept and discussing it

L’insegnamento vuol fornire allo studente:

  • gli strumenti per interpretare i meccanismi molecolari della risposta immunitaria naturale e adattativa e della patogenesi delle malattie nelle quali il sistema immunitario è coinvolto;
  • un aggiornamento biotecnologico avanzato riguardo le principali tecniche immunologiche utilizzate nella pratica di laboratorio;
  • le competenze per presentare al pubblico un concetto scientifico e discuterne. 
Oggetto:

Results of learning outcomes

The student who has followed the teaching course will have understood the main molecular mechanisms by which the immune system contributes to the prevention, healing and sometimes the development of diseases. The student will also have acquired the methodological tools to understand the main immunological techniques used in laboratory practice and to present and discuss a scientific concept.

Lo studente che abbia seguito l'insegnamento avrà compreso i principali meccanismi molecolari attraverso i quali il sistema immunitario contribuisce alla prevenzione, guarigione e talvolta sviluppo delle patologie. Lo studente avrà inoltre acquisito gli strumenti metodologici per comprendere le principali tecniche immunologiche utilizzate nella pratica di laboratorio e presentare e discutere un concetto scientifico. 

 

Oggetto:

Course delivery

Warning: Face-to-face teaching activities suspended.

To start the activities of the Course Molecular Immunology, students are invited to go to the following link  https://biotec.i-learn.unito.it/course/view.php?id=69

Students can enter the Moodle system using their unito credentials. To access the course use the password molecular2020!

 

 

The teaching course consists of lectures - which include the oral presentations of each student, and subsequent open discussion - and solving of easy questions related to the topics discussed during the lessons.

Attenzione: Attività didattica frontale sospesa.

Per iniziare le attività del corso, gli studenti sono invitati ad andare al seguente link  https://biotec.i-learn.unito.it/course/view.php?id=69

Gli studenti possono accedere al sistema Moodle utilizzando le loro credentiali unito. Per accedere al corso usare la password molecular2020!

 

 

L’insegnamento si articola in lezioni frontali (comprendenti le presentazioni orali di ciascuno studente, e successiva discussione aperta) e la risoluzione di facili quesiti relativi agli  argomenti discussi durante le lezioni.

Oggetto:

Learning assessment methods

The teaching course grade determination consists of the evaluation of three aspects:

1. Check “in itinere” the level of student attention/participation: During the lessons the students respond in writing to easy questions on the fundamental aspects of the topics covered during the lesson. 

2. Verification of the capacity to present and critically analyze a scientific concept: each student must prepare a document (no more than 10 slides) to summarize a paper (published in the last year and provided by the teacher) related to the main topics of the program. The teacher assigns a mark on the basis of:

  • Quality of information 
  • Clarity of the document (slides)
  • Effectiveness in communicating the message 
  • The general comment given by classmates

3. The final assessment of learning: at the end of the course students take a test with multiple-choice questions. 

The final grade will be the arithmetic mean of these three marks.

La modalità di verifica dell’apprendimento consta nella valutazione di tre aspetti:

1. Verifica in itinere del livello di attenzione/partecipazione degli studenti: durante le lezioni gli studenti rispondono per iscritto a facili domande sugli aspetti fondamentali degli argomenti trattati durante la lezione. Alla fine del corso viene assegnato un punteggio in trentesimi.

2. Verifica della capacità espositiva e di analisi critica di un concetto scientifico: ciascuno studente prepara un documento (non più di 10 diapositive) che riassuma un articolo (pubblicato nell'ultimo anno e fornito dall'insegnante) relativo ad un argomento del programma. L’insegnante assegna un punteggio in trentesimi sulla base di:

  • Qualità delle informazioni fornite 
  • Chiarezza del documento (diapositive)
  • Efficacia nel comunicare il messaggio 
  • Giudizio generale dato dagli altri studenti.

3. Verifica finale dell’apprendimento: alla fine dell’insegnamento gli studenti sostengono un test con domande a risposta multipla. Viene assegnato un voto in trentesimi. 

Il voto finale sarà la media matematica di questi tre voti. 

Oggetto:

Support activities

For the students that  show deficiencies in the prerequisites, support is offered individually or in small groups outside lesson.

Per chi dimostrasse delle carenze nei prerequisiti, viene offerta assistenza individuale o a piccoli gruppi fuori dall’orario di lezione.

Oggetto:

Program

  • Signalling pathways downstream of the receptors of the innate immune response; inflammasomes and autophagosomes
  • Signal transduction downstream of type I and II cytokine receptors
  • Molecular mechanisms of the V(D)J recombination and central tolerance
  • Signalling pathways downstream of the antigen receptors of T and B cells; costimulatory receptors and immune checkpoints
  • Molecular mechanisms of antigen presentation on MHC class I and II molecules; the enhanceosomes of the MHC molecules
  • Molecular mechanisms of somatic hypermutation and class-switch recombination
  • Molecular mechanisms of the hypersensitivities
  • The detection, measurement, and characterization of antibodies and their use as research and diagnostic tools
  • Isolation of lymphocytes and characterization of their specificity, frequency and function
  • Detection of immunity in vivo

  • Le vie di segnalazione a valle dei recettori della risposta innata; inflammasoni e autofagosomi
  • La trasduzione del segnale a valle dei recettori delle citochine di tipo I e II
  • Meccanismi molecolari della ricombinazione V(D)J e della tolleranza centrale
  • Le vie di segnalazione a valle dei recettori per l’antigene dei linfociti T e dei linfociti B; recettori di costimolazione e chekpoints immunitari
  • Meccanismi molecolari della presentazione degli antigeni sulle molecole MHC di classe I e di classe II; gli enhansosomi delle molecole MHC
  • Meccanismi molecolari della ipermutazione somatica e della commutazione di classe
  • Meccanismi molecolari delle ipersensibilità
  • Rilevamento, misurazione e caratterizzazione degli anticorpi, e loro uso nella terapia e nella diagnostica
  • Isolamento dei linfociti e caratterizzazione della loro specificità, frequenza e funzione.
  • La determinazione dell’immunità in vivo. 

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

  1. Janeway’s Immunobiology, 9th edition, K Murphy, Garland Science
  2. Cellular and Molecular Immunology, Sixth Edition, AK Abbas et al., Elsevier Saunders
  3. The Immune System, Fourth Edition, P Parham, Garland Science

  1. Janeway’s Immunobiology, Eighth edition, K Murphy, Garland Science
  2. Cellular and Molecular Immunology, Sixth Edition, AK Abbas et al., Elsevier Saunders
  3. The Immune System, Fourth Edition, P Parham, Garland Science

 

 



Oggetto:

More information

https://biotec.i-learn.unito.it/course/view.php?id=69
Oggetto:
Last update: 18/03/2020 16:45
Location: https://www.molecularbiotechnology.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!