- Oggetto:
- Oggetto:
MOLECULAR IMMUNOLOGY
- Oggetto:
Immunologia Molecolare
- Oggetto:
Academic year 2018/2019
- Course ID
- BIO0114 Pds 306-TB
- Teacher
- Prof. Federica Cavallo
- Degree course
- [0101M21] Molecular Biotechnology
- Year
- 1st year
- Type
- Distinctive
- Credits/Recognition
- 5
- Course disciplinary sector (SSD)
- MED/04 - patologia generale
- Delivery
- Formal authority
- Language
- English
- Attendance
- Obligatory
- Type of examination
- Written and oral
- Prerequisites
-
Having a solid background in genetics, molecular biology and basic immunology; possibility to attend lessons on an ongoing basis
Possedere una solida preparazione in genetica, biologia molecolare e immunologia di base; possibilità di presenziare alle lezioni in modo continuativo. - Oggetto:
Sommario del corso
- Oggetto:
Course objectives
The teaching aims are:
- providing the tools to interpret the molecular mechanisms of the natural and adaptive immune response and of the pathogenesis of diseases in which the immune system is involved;
- providing an advanced biotechnological up-dating about the main immunological techniques used in the laboratory practice;
- providing the competencies to presenting to the audience a scientific concept and discussing it
L’insegnamento vuol fornire allo studente:
- gli strumenti per interpretare i meccanismi molecolari della risposta immunitaria naturale e adattativa e della patogenesi delle malattie nelle quali il sistema immunitario è coinvolto;
- un aggiornamento biotecnologico avanzato riguardo le principali tecniche immunologiche utilizzate nella pratica di laboratorio;
- le competenze per presentare al pubblico un concetto scientifico e discuterne.
- Oggetto:
Results of learning outcomes
The student who has followed the teaching course will have understood the main molecular mechanisms by which the immune system contributes to the prevention, healing and sometimes the development of diseases. The student will also have acquired the methodological tools to understand the main immunological techniques used in laboratory practice and to present and discuss a scientific concept.
Lo studente che abbia seguito l'insegnamento avrà compreso i principali meccanismi molecolari attraverso i quali il sistema immunitario contribuisce alla prevenzione, guarigione e talvolta sviluppo delle patologie. Lo studente avrà inoltre acquisito gli strumenti metodologici per comprendere le principali tecniche immunologiche utilizzate nella pratica di laboratorio e presentare e discutere un concetto scientifico.
- Oggetto:
Course delivery
The teaching course consists of lectures - which include the oral presentations of each student, and subsequent open discussion - and solving of easy questions related to the topics discussed during the lessons.
L’insegnamento si articola in lezioni frontali (comprendenti le presentazioni orali di ciascuno studente, e successiva discussione aperta) e la risoluzione di facili quesiti relativi agli argomenti discussi durante le lezioni.
- Oggetto:
Learning assessment methods
The teaching course grade determination consists in the evaluation of three aspects:
1. Check “in itinere” the level of student attention/participation: During the lessons the students respond in writing to easy questions on the fundamental aspects of the topics covered during the lesson. For each correct answer is assigned a point; the questions are in total 30-35.
2. Verification of the capacity to present and critically analyse a scientific concept: each student presents, in 15 minutes, a paper (published in the last year and provided by the teacher) related to the main topics of the program and discusses it by answering questions from the teacher and the other students. The teacher assigns a mark in grades from 1 to 30 on the basis of:
- Quality of information and bibliographic references supplied
- Clarity of the document (slides)
- Oral skill in communicating the message (presentation should be in English)
- Ability to use the time given correctly
- General comment given by classmates
3. Final assessment of learning: at the end of the course students take a test with multiple-choice questions. It is given a mark in grades form 1 to 30.
The final grade will be the arithmetic mean of these three marks.
La modalità di verifica dell’apprendimento consta nella valutazione di tre aspetti:
1. Verifica in itinere del livello di attenzione/partecipazione degli studenti: durante le lezioni gli studenti rispondono per iscritto a facili domande sugli aspetti fondamentali degli argomenti trattati durante la lezione. Per ogni risposta esatta viene assegnato un punto; le domande sono in totale 30-35.
2. Verifica della capacità espositiva e di analisi critica di un concetto scientifico: ciascuno studente presenta in 15 minuti un articolo (pubblicato nell'ultimo anno e fornito dall'insegnante) relativo ad un argomento del programma e lo discute rispondendo alle domande dei colleghi e dell’insegnante. Al termine dell’esposizione l’insegnante assegna un punteggio in trentesimi sulla base di:
- Qualità delle informazioni fornite e relative referenze bibliografiche
- Chiarezza del documento (diapositive presentate)
- Abilità nel comunicare il messaggio (la presentazione dovrebbe essere fatta in inglese)
- Utilizzo corretto del tempo a disposizione
- Giudizio generale dato dagli altri studenti.
3. Verifica finale dell’apprendimento: alla fine dell’insegnamento gli studenti sostengono un test con domande a risposta multipla. Viene assegnato un voto in trentesimi.
Il voto finale sarà la media matematica di questi tre voti.
- Oggetto:
Support activities
For the students that show deficiencies in the prerequisites, support is offered individually or in small groups outside lesson.
Per chi dimostrasse delle carenze nei prerequisiti, viene offerta assistenza individuale o a piccoli gruppi fuori dall’orario di lezione.
- Oggetto:
Program
- Signalling pathways downstream of the receptors of the innate immune response; inflammasomes and autophagosomes
- Signal transduction downstream of type I and II cytokine receptors
- Molecular mechanisms of the V(D)J recombination and central tolerance
- Signalling pathways downstream of the antigen receptors of T and B cells; costimulatory receptors and immune checkpoints
- Molecular mechanisms of antigen presentation on MHC class I and II molecules; the enhanceosomes of the MHC molecules
- Molecular mechanisms of somatic hypermutation and class-switch recombination
- Molecular mechanisms of the hypersensitivities
- The detection, measurement, and characterization of antibodies and their use as research and diagnostic tools
- Isolation of lymphocytes and characterization of their specificity, frequency and function
- Detection of immunity in vivo
- Le vie di segnalazione a valle dei recettori della risposta innata; inflammasoni e autofagosomi
- La trasduzione del segnale a valle dei recettori delle citochine di tipo I e II
- Meccanismi molecolari della ricombinazione V(D)J e della tolleranza centrale
- Le vie di segnalazione a valle dei recettori per l’antigene dei linfociti T e dei linfociti B; recettori di costimolazione e chekpoints immunitari
- Meccanismi molecolari della presentazione degli antigeni sulle molecole MHC di classe I e di classe II; gli enhansosomi delle molecole MHC
- Meccanismi molecolari della ipermutazione somatica e della commutazione di classe
- Meccanismi molecolari delle ipersensibilità
- Rilevamento, misurazione e caratterizzazione degli anticorpi, e loro uso nella terapia e nella diagnostica
- Isolamento dei linfociti e caratterizzazione della loro specificità, frequenza e funzione.
- La determinazione dell’immunità in vivo.
Suggested readings and bibliography
- Oggetto:
- Janeway’s Immunobiology, 9th edition, K Murphy, Garland Science
- Cellular and Molecular Immunology, Sixth Edition, AK Abbas et al., Elsevier Saunders
- The Immune System, Fourth Edition, P Parham, Garland Science
- Janeway’s Immunobiology, Eighth edition, K Murphy, Garland Science
- Cellular and Molecular Immunology, Sixth Edition, AK Abbas et al., Elsevier Saunders
- The Immune System, Fourth Edition, P Parham, Garland Science
- Oggetto: