- Oggetto:
- Oggetto:
INTERACTIONS AND GENE NETWORKS
- Oggetto:
Interazioni e Reti Geniche
- Oggetto:
Academic year 2019/2020
- Course ID
- BIO0115 Pds 306-TB
- Teaching staff
- Prof. Emilio Hirsch
Prof. Emanuela Tolosano - Degree course
- [0101M21] Molecular Biotechnology
- Year
- 1st year
- Type
- Distinctive
- Credits/Recognition
- 5
- Course disciplinary sector (SSD)
- BIO/13 - biologia applicata
- Delivery
- Formal authority
- Language
- Italian
- Attendance
- Obligatory
- Type of examination
- Oral
- Oggetto:
Sommario del corso
- Oggetto:
Course objectives
The general aim of the course is to illustrate how genetic analysis may be used for identifying gene interactions. In particular, the course is focused on epistatic interactions in specific pathways including growth factor and cytokine signaling pathways and some metabolic pathways.
L'obiettivo generale del corso è quello di illustrare come la genetica possa essere utilizzata per scoprire interazioni tra geni. In particolare, il corso è focalizzato sulle relazioni epistatiche in specifiche vie di segnalazione di fattori di crescita/citochine e in specifiche vie metaboliche.
- Oggetto:
Results of learning outcomes
The student learns the main genetic approaches for identifying gene interactions and acquires the ability to recognize epistatic interactions in complex pathways. By the analysis of current scientific literature, the student learns how to use genetic analysis for defining gene networks in specific contexts including cell growth and differentiation, metabolism and development. Moreover, the student learns how to present to a public a scientific article.
Lo studente impara i principali approcci genetici per identificare interazioni geniche ed acquisisce la capacità di riconoscere interazioni epistatiche all'interno di pathway complessi. Attraverso l'analisi di alcuni esempi, tratti dalla letteratura scientifica, lo studente impara ad utilizzare l'analisi genetica per caratterizzare reti geniche complesse in contesti specifici, tra cui crescita e differenziamento cellulare, metabolismo e sviluppo. Inoltre lo studente acquisisce la capacità di presentare in pubblico un lavoro scientifico.
- Oggetto:
Course delivery
The course is organized in some frontal lessons and in a series of short presentations in which each student illustrates to teachers and mates an epistasis experiment taken from a scientific paper, followed by discussion. The active participation at the discussion is strongly encouraged.
After the first part (frontal lessons), the student chooses, with the help of teachers, a scientific paper to be analyzed and presented. Attendance at both frontal lessons and presentations is mandatory.
Il corso è organizzato in lezioni frontali e in una serie di corte presentazioni in cui ogni studente illustra, ai compagni e ai docenti, un esperimento di epistasi tratto da un articolo scientifico. Le presentazioni sono seguite da discussione.
Dopo la prima parte del corso (lezioni frontali), lo studente sceglie, con l'aiuto dei docenti, un articolo scientifico da analizzare e presentare.
La frequenza è obbligatoria, sia alle lezioni frontali che alle presentazioni.
- Oggetto:
Learning assessment methods
The course grade is determined by:
- Student presentation of a scientific paper illustrating a gene interaction. Teachers evaluate the ability of the student to clearly illustrate the objective, show the data and discuss the results. The grade is expressed through a 30-point scale (minimum 18/30; maximum 30/30).
- Multiple choice test on the topics presented in frontal lessons and in student presentations. The grade is expressed through a 30-point scale (minimum 18/30; maximum 30/30).
The final grade is the mean between A and B.
La verifica dell'apprendimento consiste in:
A. Presentazione di un articolo scientifico che illustri un'interazione genica. I docenti valutano la capacità dello studente di illustrare chiaramente gli obiettivi del lavoro, presentare i dati e discutere i risultati. Il voto è espresso in una scala da 1 a 30 (minimo: 18/30; massimo: 30/30).
B. Test scritto a risposta multipla sugli argomenti trattati a lezione e presentati dagli studenti. Il voto è espresso in una scala da 1 a 30 (minimo: 18/30; massimo: 30/30).
Il voto è la media aritmetica tra A e B.
- Oggetto:
Support activities
Teachers are available for discussing issues related to the course upon appointment.
I docenti sono disponibili su appuntamento per discutere/chiarire questioni relative al corso.
- Oggetto:
Program
- Introduction to genetic analysis:
- Mechanisms of Gene Mutation
- Mutagenesis
- Use of mutants to define gene interactions
- Epistasis
- Gene interactions during development
- Gene interactions in metabolic pathways
- Gene interaction in growth factor receptors signaling pathways
- Examples of epistasis
- Introduzione all'analisi genetica:
- Mutazioni
- Mutagenesi
- Utilizzo di mutanti per definire interazioni geniche
- Epistasi
- Interazioni geniche durante lo sviluppo
- Interazioni geniche in vie metaboliche
- Interazioni geniche in vie di segnalazione di fattori di crescita/citochine
- Esempi di epistasi
Suggested readings and bibliography
- Oggetto:
Scientific articles presented and discussed in classroom.
Articoli scientifici presentati e discussi in classe.
- Oggetto: